maandag 27 oktober 2008

ding 21 en 22

Aquabrowser My Discoveries e.a sociale Bibliotheek Catalogi
en

Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken.

Bibliotheek Zwolle maakt al gebruik van de Aquabrowser, een catalogus die vele mogelijkheden bied. Bij My Discoveries kun je zelf aan de slag gaan, tags toe voegen, boekenlijst maken, en zelfs dat je (t.z.t) recenties en socres kunt toevoegen, bezoekers kunnen elkaar informeren.
Ik heb rondgekeken bij de sites van http://zoeken.oba.nl/en http://www.worldcat.org/
Ik heb me aangemeld bij Bibliotheek 2.0 maar bij de Openbare Bibliotheek Amsterdam heb ik me niet kunnen inloggen met het 23dingen account.
Wat een uitvinding internet, je kan bibliotheeksites aan de andere kant van de wereld bezoeken. Bibliotheken veranderen daar kun je niet omheen. Dat is me ook wel duidelijk geworden in de loop der jaren, maar het is wel veel..., nieuwe ontwikkelingen, inspelen op virtuele bezoekers maar zeker ook aan de nodige wensen e.d van de bibliotheekbezoeker tegemoet komen.
De moderne bibliotheek is niet alleen een fysieke bibliotheek waar gebruikers heengaan (zowel online als in de echte wereld), maar zal tevens de diensten aanbieden op de (virtuele) plekken waar gebruikers zijn. En de moderne bibliotheek maakt gebruik van de Web 2.0 tools waar zij (die gebruikers) al vertrouwd mee zijn.>
Dit stukje stond bij ding 22, en is als ik me goed herinner ook opgnomen in het beleidsplan. De komende jaren zal hier veel op worden ingespeeld voor gebruikers en bibliotheekbezoekers. En ik neem aan dat men zal blijven onderzoeken of men gebruikt maakt van de nieuwe mogelijkheden en hoeveel mensen daaraan deelnemen.

Geen opmerkingen: